De Britse zakenman Richard Branson plakt overal de naam Virgin op. En met
resultaat: zijn bedrijf Virgin is actief in 34 landen, heeft 50 duizend
werknemers en in 2011 naar eigen zeggen een mondiale omzet van bijna 17
miljard euro.
Zijn succes begint
in 1970 met de verkoop van platen, gevolgd door een eigen platenmerk.
Daarna volgen onder meer een mobiele provider en een fitnessketen.
Luchtvaartmaatschappij Delta kocht onlangs voor
277 miljoen euro een belang in Virgin Atlantic, de
luchtvaartmaatschappij van Branson.
Zorg door private partijen
Hoogvlieger Branson is ook actief dichter bij de grond: in de zorg. De
National Health Service (NHS) in Groot-Brittannië moet bezuinigen. De
nationale gezondheidsdienst besteedt daarom steeds meer zorgtaken uit: 4,3
procent van alle ziekenhuisbehandelingen werden in 2012 gedaan door private
partijen.
Virgin Care profiteert daarvan, schrijft The
Wall Street Journal donderdag. Branson’s zorgtak levert al tweeënhalf
jaar diensten als podologie en dermatologie aan de NHS. In maart kreeg
Virgin zelfs één van de grootste NHS-contracten ooit toebedeeld.
Branson mag voor ruim 600 miljoen euro vijf jaar lang zorg aanbieden in het
graafschap Surrey, vlakbij Londen.
Protesten tegen Branson
Niet alle Britten zijn echter gelukkig met de opkomst van private zorg, en in
het bijzonder Branson’s bedrijf. Ze vrezen dat Branson alleen uit is op
winst en zo de NHS, die al financieel in het nauw zit, verder uitknijpt.
De afgelopen maanden demonstreerden medewerkers in de zorg voor de platenzaken
en fitnesscentra van Virgin met borden waarop stond: ‘Branson, handen af van
onze NHS’.
“Multinationals maken winst door de werkomstandigheden te verslechteren en het
serviceniveau te verlagen”, meent Jacky Davis, een radioloog van de NHS. “De
patiënte zijn de verliezers in beide gevallen.”
NHS is inefficiënt
Virgin wil de winstpercentages die het nastreefd niet uit de doeken doen. Wel
laat het hoofd van Virgin Care, Bart Johnson, weten dat het concern
patiënten betere zorg wil bieden zonder dat de belastingbetaler daar de dupe
van wordt.
Johnson meent dat sommige delen van de NHS zo inefficiënt werken dat er genoeg
ruimte is voor verbetering en om tegelijkertijd winst te maken.
Goede service
Het serviceniveau van Virgin lijkt in orde. Volgens een woordvoerder geven 81
procent van de geënquêteerde patiënten Virgin een 9 of een 10, aldus The
Wall Street Journal. De zorginspecteurs van Surrey Link zijn daarnaast
lovend. Virgin kwam meteen in actie als er ergens aanpassingen gedaan
moesten worden.
Hoe Virgin winst kan maken is een ander verhaal. Central Surrey Health, dat
door de NHS werd gepasseerd in maart, heeft er een hard hoofd in, vooral
omdat de NHS steeds zuiniger is. “Ik ben benieuwd hoe [Virgin] dat gaat
laten werken”, aldus woordvoerder Rebecca Jones van de
non-profitorganisatie.
Lees ook:
eruit
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl